Związek Polskie Okna i Drzwi ogłosił POiD Building Awards 2021 – pierwszy w branży konkurs, prezentujący najlepsze rozwiązania stolarki budowlanej oraz automatyki budynkowej, w zrealizowanych projektach architektonicznych.
Związek POiD od czasu swego powstania konsekwentnie wprowadza nowe przedsięwzięcia, mające na celu promocję stolarki oraz dobrych praktyk jej montażu, takich jak DOBRY MONTAŻ, WYMIEŃ STOLARKĘ Z DOBRYM MONTAŻEM oraz Kongres Stolarki Polskiej. W roku 2021 zostały one wzbogacone o nową inicjatywę – konkurs POiD Building Awards, którego celem jest wyłonienie najlepszych prezentacji wyrobów stolarki w obiektach architektonicznych.

Założenia konkursu
Podstawowym założeniem konkursu POiD Building Awards 2021 jest pokazanie praktycznego zastosowania okien, drzwi, bram, fasad oraz produktów automatyki budynkowej i smart home. Prezentacja ciekawych realizacji, w których wyroby te odgrywają ważną rolę, staje się wskazówką i inspiracją dla działających i przyszłych architektów czy inwestorów. Do udziału w konkursie zaproszeni zostali zarówno producenci, jak i dostawcy komponentów stolarki otworowej, zastosowanej w wykończonych obiektach architektonicznych. Można było zgłaszać produkty z kategorii: okna, drzwi i bramy, fasady oraz automatyka i smart home wykorzystane w 3 typach obiektów: w budynku indywidualnym, w budynku wielomieszkaniowym i w budynku użyteczności publicznej.
O Grand Prix konkursu POiD Building Awards 2021 mogły zawalczyć zarówno firmy o dużej skali działania, jak też średnie i małe przedsiębiorstwa. Ważne, aby mogły poszczycić się jakością swoich produktów, które prezentowane są w miejscach ich przeznaczenia, czyli inspirujących obiektach architektonicznych.
Do konkursu zgłoszono blisko 60 realizacji. Producenci oraz dostawcy komponentów zgłaszali obiekty w kategoriach: okna, drzwi i bramy garażowe, fasady oraz automatyka i smart home, wykorzystane w 3 typach obiektów: w budynku indywidualnym, w budynku wielomieszkaniowym i w budynku użyteczności publicznej.
Z niecierpliwością czekaliśmy na moment zakończenia etapu zgłoszeń konkursowych. Mieliśmy pewność co do zainteresowania taką formą prezentacji, ale poziom zgłoszonych obiektów naprawdę zaskakuje. – Zgłoszone realizacje reprezentują przykłady zrównoważonego budownictwa na najwyższym poziomie, a stolarka odgrywa w nich wiodącą rolę, jeśli chodzi o walory estetyczne, a przede wszystkim energooszczędność – mówi Paweł Wróblewski, Dyrektor Zarządzający Związku POiD oraz komisarz konkursu.

Nowe spojrzenie na stolarkę otworową
Pierwsza edycja POiD Building Awards otworzyła nowe możliwości dla branży. Firmy, które wzięły udział w konkursie, mają pretekst do spojrzenia na swoją działalność w szerokim kontekście. To nie tylko porównanie z konkurencją, ale również analiza pod kątem innowacji, portfolio produktowego czy różnorodności.
Udział w konkursie pozwolił firmom jeszcze lepiej zidentyfikować obszary wymagające ulepszenia, ponadto pozwolił poznać trendy, oczekiwania rynku, osiągnięcia konkurencji i wyzwania branży. To te elementy, które w ramach konkursu mogą okazać się bardziej wartościowe niż sama nagroda.
Ogromnym atutem konkursu jest forma prezentacji wyrobów stolarki w wykończonych obiektach. Właśnie dzięki temu odbiorca końcowy (architekt, inwestor czy partner biznesowy), otrzymuje pełną informację o produkcie oraz jego zastosowaniu na konkretnych obiektach architektonicznych, co w znacznym stopniu wpłynąć może nie tylko na decyzję o wykorzystaniu danego produktu w projekcie, ale też na decyzje zakupowe klientów ostatecznych.
Jury konkursu
Ważne jest, aby wszyscy mieli równe szanse. Zgłoszenia biorące udział w konkursie Poid Builing Awards 2021 są oceniane za formę i funkcję produktu, zgodność wyrazu architektonicznego obiektu z jego przeznaczeniem, innowacyjność, której wyrazem jest technologia oraz sposób montażu, ale także oddziaływanie na środowisko i wpływ zastosowanego wyrobu stolarki na energooszczędność budynku.
Potwierdzeniem i gwarancją transparentności konkursu jest niezależne jury, któremu przewodniczy prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz. Wspierają ją: dr inż. arch. Monika Arczyńska, prof. dr hab. inż. Tomasz Błaszczyński, dr inż. Szymon Firląg oraz mgr inż. arch. Karol Fiedor.
Współpraca z autorytetami
Prestiż konkursu POiD Building Awards budowany jest w oparciu o współpracę z autorytetami, instytucjami i organizacjami mającymi największy wpływ na rozwój polskiego budownictwa i architektury. Honorowy patronat objęło Ministerstwo Rozwoju, Technologii i Pracy. Do patronów merytorycznych dołączyły instytucje takie jak: ITB, NAPE, SARP, PLGBC, PZFD, a także Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Politechnika Gdańska, Politechnika Krakowska, Politechnika Łódzka, Politechnika Opolska oraz Politechnika Poznańska. Takie wsparcie pozwoliło stworzyć przestrzeń, w której samo uczestnictwo i dotarcie do finału świadczy o wybitnej ofercie uczestników.
Promocja
Udział w konkursie jest skutecznym narzędziem promocyjnym, wspierającym działania PR-owe i marketingowe. Konkursowi POiD Building Awards przez cały ten czas jego trwania towarzyszyła szeroka komunikacja wielokanałowa w polskich i zagranicznych mediach.
Ogłoszenie wyników odbędzie się podczas Kongresu Stolarki Polskiej 15 czerwca 2021. Dla zwycięzców przewidziane są dodatkowe działania związane z publikacjami dotyczącymi wyników. Wsparciem komunikacji są Patroni Medialni.
Zdobycie Grand Prix jest też okazją do samodzielnej promocji firmy i podniesienia świadomość marki. Warto zaktualizować materiały prasowe, zamieścić informację o nagrodzie w komunikatach prasowych, reklamach, newsletterach, na stronie internetowej oraz w social mediach. To pozytywny komunikat, który umiejętnie wykorzystany, zwiększy widoczność firmy, ułatwi rozmowy biznesowe i otworzy nowe możliwości.
Siła benchmarkingu
Proces ubiegania się o nagrodę może stać się pretekstem do spojrzenia na swoją firmę z innej perspektywy i porównania się z konkurencją pod względem innowacji, portfolio produktowego czy różnorodności.
Dzięki temu firmy mogą jeszcze lepiej zidentyfikować obszary wymagające ulepszenia.
POiD Building Awards 2021 – warto się tu pokazać
W konkursie POiD Building Awards nie ma przegranych. Sam udział jest gwarancją uzyskania cennej wiedzy o rynku i konkurentach. Może mobilizować i stanowić inspirację do zmian. Wygrana może mieć duży wpływ na kondycję przedsiębiorstwa, wizerunek marki, a także na pracowników. Udział w konkursie podnosi morale zespołu i odbija się echem w miejscu pracy, co również poprawia produktywność zespołu. Świadomość, że ich praca jest uznawana za jedną z najlepszych lub pracują w firmie, która należy do najlepszych, może zachęcić współpracowników do osiągania jeszcze lepszych wyników.
Każda nagroda potwierdza pozycję firmy wśród nowych kandydatów. Firmy przedstawiając się jako najlepsze mogą przyciągnąć talenty potrzebne do jej rozwoju. – Pokazanie kompleksowego kontekstu produktów w zgłaszanych do konkursu realizacjach, wymaga profesjonalnej i obiektywnej oceny, którą zapewnić mogą tylko eksperci o szerokim spektrum wiedzy i doświadczenia. Dlatego do współpracy zaprosiliśmy osobowości i organizacje, które poprzez swoją działalność i osiągnięcia mają realny wpływ na rozwój polskiego budownictwa, architektury i designu. Pragniemy aby autorytet naszych Patronów budował nie tylko transparentność, ale również rangę tej nowatorskiej, lecz potrzebnej w naszych czasach inicjatywy – dodaje Paweł Wróblewski.
Stolarka otworowa stanowi nieodzowny element architektury. Od zawsze z jednej strony spełnia swoją konstrukcyjną funkcję, z drugiej – wielokrotnie była wyznacznikiem poszczególnych epok i stylów w architekturze. Dzisiaj potencjał innowacyjnej stolarki otworowej pozwala na realizację nawet najbardziej śmiałych projektów architektonicznych. Te najlepsze wyłoni konkurs POiD Building Awards, którego otwarcie ogłoszono w lutym 2021 r.