0.4 C
Warszawa
czwartek, 14 listopada, 2024
Art. promocyjny

    Jak urządzić salon sprzedaży stolarki – profesjonalizm i indywidualne podejście do klienta

    Lokalizacja i wyposażenie wnętrza salonu sprzedaży stolarki mają duży wpływ na to, czy klient zdecyduje się do niego wejść, a później – skorzystać z jego oferty. O pomyśle na urządzenie swojego salonu opowiada właściciel firmy PHU PIOTR PACYNO.

    Salon znajduje się w Ożarowie Mazowieckim, przy trasie Warszawa-Poznań, 17 km od centrum stolicy
    Salon znajduje się w Ożarowie Mazowieckim, przy trasie Warszawa-Poznań, 17 km od centrum stolicy

    Firma PHU Piotr Pacyno działa na rynku od ponad 20 lat – czy od początku był Pan zdecydowany, by zająć się rynkiem rozwiązań osłonowych, a nie sprzedażą stolarki?

    Mój brat pracował w dziale marketingu firmy ANWIS – producenta osłon okiennych. Będąc u niego we Włocławku, odwiedziłem zakład produkcyjny i wtedy narodził się pomysł. Był to skok na głęboką wodę, gdyż wcześniej pracowałem w branży motoryzacyjnej i nie miałem żadnego doświadczenia.

    Jak przez te 20 lat istnienia firmy rozwijał się rynek technik osłonowych? Jaka była oferta producentów i zainteresowanie klientów wtedy, a jak wygląda to dziś?

    Obserwuję ten rynek od ponad 23 lat i widzę, że zmienia się nie tylko oferta producentów, ale i potrzeby klientów. Na początku bazowaliśmy na kilku produktach, obecnie jest ich kilkadziesiąt, a dodatkowo każdy dostępny w kilku wariantach. Każdy rok przynosi nowe rozwiązania wraz z szybko postępującym rozwojem nowych technologii. Możemy obecnie sterować domem z drugiego końca świata, a bogata oferta akcesoriów takich jak czujniki wiatru, słońca, deszczu i tym podobne zapewniają to nawet bez naszego udziału, inteligentnie zarządzając naszym domem, a przy okazji przyczyniając się do oszczędzania energii oraz podnoszenia komfortu.

    Duże okno pozwala na wyeksponowanie osłon oferowanych przez salon sprzedaży
    Duże okno pozwala na wyeksponowanie osłon oferowanych przez salon sprzedaży

    Co jest najbardziej potrzebne w salonie sprzedaży technik osłonowych? Jak musi być oferta, żeby przyciągnąć klienta? Jaka grupa produktów teraz jest najbardziej poszukiwana, najbardziej interesuje klientów?

    Co jest potrzebne? Oprócz profesjonalnej obsługi przede wszystkim indywidualne podejście do klienta. Każdy ma inne potrzeby, gdyż każde wnętrze jest inne. Osłony okienne pełnią funkcję dekoracji oraz ochrony. Zabezpieczają przed zimnem i gorącem, chronią przed wiatrem, zbyt jasnym światłem, owadami czy włamaniami – zakres ich możliwości jest duży. Musimy więc uważnie słuchać klientow i starać się znaleźć dla nich optymalne rozwiązanie w kwestii doboru odpowiedniej osłony, a także ich sterowania – a do tego potrzebne jest doświadczenie. W salonie klient odnajdzie możliwości, tam też może zrodzić się pomysł, ale ostateczny projekt powstaje po wizycie w lokalu klienta. Nowe trendy w architekturze to duże przeszklenia, a to pociąga za sobą konieczność stosowania wielkogabarytowych osłon wewnętrznych i zewnętrznych, zazwyczaj sterowanych elektrycznie. Ich sprzedaż i zainteresowanie nimi znacznie wzrosły w ostatnich latach, więc myślę że jest to nowy kierunek rozwoju i przyszłość naszej branży.

    Jak wygląda lokal, w którym mieści się Pana firma? Co Pan brał pod uwagę, wybierając miejsce na salon sprzedaży?

    Lokalizacja firmy nie zmieniła się od czasu jej założenia i nie była przypadkowa, gdyż powstała na działce, na której również mieszkamy. Nasz punkt znajduje się w Ożarowie Mazowieckim, przy trasie Warszawa- -Poznań, 17 km od centrum stolicy, w miejscowości, gdzie dynamicznie rozwija się budownictwo. Sam lokal był już całkowicie przebudowany około 12 lat temu, w tym roku planujemy modernizację z powiększeniem powierzchni ekspozycyjnej w formie ogrodu zimowego oraz budowę parkingu dla klientów.

    Oprócz osłon zamontowanych na oknach salonu, klienci mają do dyspozycji ekspozytory...
    Oprócz osłon zamontowanych na oknach salonu, klienci mają do dyspozycji ekspozytory…

    Jak przedstawia się klientowi ofertę w salonie sprzedaży technik osłonowych? Przy ekspozycji, korzystając z wzorników, pokazując działanie osłon „na żywo” albo w internecie?

    Nasza ekspozycja daje pogląd na możliwości rozwiązań, jakie oferujemy zarówno w kwestii osłon wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jednak ostateczne decyzje zapadają dopiero w docelowym pomieszczeniu klienta, gdzie bierze się uwagę kolory ścian, stolarki, nasłonecznienie oraz inne szczegóły dekoracyjne.

    Jaka musi być powierzchnia lokalu, żeby zmieścić to wszystko, co jest potrzebne w salonie sprzedaży technik osłonowych? Co jest w nim niezbędne ? (np. duże okna, na których są zamontowane różne osłony?)

    Wszystkiego nie da się pokazać, to i tak zbyt dużo szczegółów i informacji dla klienta który robi takie zakupy raz na wiele lat. Oprócz wystroju okien różnorodność oferowanych produktów pomagają w salonie sprzedaży przedstawić ekspozytory.
    W salonie musi być przytulnie i czysto. Powierzchni zawsze będzie zbyt mało – przydałby się chociażby kącik dla dzieci które często towarzyszą rodzicom, niestety nasza lokalizacja i związana z nią bliskość drogi nie dają nam zbyt dużych możliwości rozbudowy ze względu na prawo budowlane.

    Planując wyposażenie salonu, zwracaliśmy uwagę, by wyeksponować ofertę w sposób, który pozwoli klientowi przekonać się do produktu, poczuć, jak będzie się sprawdzał w codziennym użytkowaniu.

    Jaka jest Państwa oferta? Według jakiego klucza dobieracie swoich dostawców?

    Kluczem do doboru dostawców przede wszystkim jest jakość, rozpoznawalność marki, komunikacja. Zdecydowanie wspieramy polskie produkty, aczkolwiek producenci często bazują na importowanych komponentach, takich jak tkaniny, drewno czy napędy. Na bieżąco monitorujemy nowości na rynku, wdrażając je do naszej oferty.

    Na co kładziecie nacisk przy obsłudze klienta? W jaki sposób sprzedawcy obsługują klienta? Co w tej branży jest ważniejsze – doradztwo w salonie sprzedaży, czy montaż?

    Ważne jest pierwsze wrażenie, punktualność, schludność, pozytywne nastawienie, szacunek i oczywiście kompetencja. Wszyscy systematycznie uczestniczymy w szkoleniach u producentów osłon okiennych w zakresie produktów, ich sprzedaży oraz technik montażu. Musimy być nie tylko specami od strony technicznej, ale przede wszystkim wzbudzać zaufanie klienta, który wprowadza nas do swojego azylu. Sam montaż to „wisienka na torcie”, końcowy efekt naszej pracy. Doradztwo jest dużo trudniejsze, ważna jest umiejętność odczytania potrzeb i wymagań klienta…

    Wiele rzeczy można załatwić za pośrednictwem strony internetowej – obejrzeć ofertę, wstępnie wycenić, umówić się na pomiar – czy klienci chętnie korzystają z tej formy kontaktu? Więcej klientów trafia do salonu „z ulicy” czy po wcześniejszym kontakcie internetowym?

    Największą grupą są klienci z polecenia, pozostali dowiadują się o nas za pomocą internetu. Po kontakcie telefonicznym lub mailowym kolejnym krokiem jest wizyta w punkcie, wstępna wycena i ustalenie terminu spotkania u klienta.

    Piotr PACYNO
    właściciel salonu PHU PIOTR PACYNO, istniejącej na rynku od ponad 20 lat. Od początku działalności firma związana jest z czołowymi producentami osłon okiennych i napędów, m.in: ANWIS, MOL, DECORATUM, DECO-SUN, czy SOMFY.
    Więcej na www.pacyno.pl

    Latest Posts

    Najnowsze artykuły

    Polacane produkty