Są firmy, które osiągnęły na rynku szczególną renomę i uznanie, a ich praca może służyć jako przykład dla wszystkich przedsiębiorstw z branży. O swoich doświadczeniach opowiadają ich szefowie – w tym numerze Agnieszka Litke, z firmy Amar Centrum Okien i Drzwi.

Firma Amar Centrum Okien i Drzwi pojawiła się na rynku w 2007 roku. Jaka była wtedy konkurencja w tej branży, jakość produktów i poziom wiedzy na temat montażu?
Na początek wyjaśnijmy, skąd wzięła się sama nazwa firmy. Amar wywodzi się od połączenia naszych imion – Agnieszka i Marek. Działalność zapoczątkował mój mąż, który w zasadzie zajmował się wtedy wszystkim, włącznie z montażem bezpośrednio na placu budowy u klienta. Dziś prowadzimy biznes wspólnie, odpowiednio dzieląc miedzy sobą obowiązki i zadania.
Porównując poziom konkurencji na rynku sprzedaży stolarki teraz i w czasach, kiedy zaczynaliśmy działać w tej branży, trzeba stwierdzić, że wtedy konkurencja była z pewnością dużo mniejsza. Na rynku było już sporo produktów z wyższej półki, natomiast poziom wiedzy na temat samego montażu był bardzo niski, wręcz ubogi.

Jak firma wyglądała na początku, a co się zmieniło przez 13 lat działalności?
Nasza firma od początku swego istnienia była związana ze stolarką otworową. Kiedy zaczynaliśmy działalność, nie mieliśmy jeszcze nawet salonu sprzedaży – wszystkie szczegóły dogrywane były z klientem bezpośrednio na placu budowy. Firmę tworzył dwuosobowy zespół, który zajmował się wszystkim, począwszy od przedstawienia oferty, a skończywszy na montażu.
Dziś wygląda to zupełnie inaczej. Mamy własny salon sprzedaży wraz z przestrzenią magazynową, łącznie zatrudniamy w firmie 15 pracowników.
Jaka jest obecnie oferta firmy AMAR, według jakiego klucza dobieracie dostawców stolarki?
W naszym portfolio sprzedaży posiadamy kompleksową ofertę stolarki – między innymi okna, drzwi, bramy, wszelkiego rodzaju osłony okienne, parapety. Wybierając produkty, które chcemy sprzedawać, stawiamy tylko i wyłącznie na sprawdzonych dostawców. Wybieramy firmy, które potwierdzają jakość swoich produktów certyfikatami i wszelkiego rodzaju badaniami. Cenimy naszych dostawców za całokształt współpracy, a przede wszystkim za terminowość dostaw, powtarzalną, najwyższą jakość produktu oraz za innowacyjność we wprowadzaniu nowych rozwiązań.
Naszym dostawcą stolarki okiennej jest firma Adams z Mrągowa, lider na rynku polskim. Już drugi raz z rzędu uzyskaliśmy od nich tytuł Partnera Roku, co w efekcie dało nam II miejsce na podium w zakresie sprzedaży krajowej.

W czym się specjalizuje Państwa firma?
Nasi klienci to najczęściej świadomi inwestorzy, którzy mają skonkretyzowane wymagania i rzadko wybierają kompromisy. W stolarkę (wraz z jej prawidłowym montażem) wyposażamy budynki pasywne i energooszczędne. Bardzo często budynki, w którym montujemy stolarkę, narażone są na szczególnie silne działanie niekorzystnych warunków zewnętrznych, między innymi na silny wiatr i duże obciążenie hałasem.
Oczywiście dostarczamy również stolarkę do budynków tradycyjnych, obiektów wielorodzinnych i budynków użyteczności publicznej – wszędzie tam, gdzie liczy się wysoka jakość. Dzięki naszej szerokiej ofercie jesteśmy w stanie dopasować optymalny produkt do każdego typu obiektu. Nie boimy się wyzwań i realizujemy wiele projektów z gabarytową stolarką aluminiową. Tam, gdzie konkurencja stwierdza, że „nie da się”, my mówimy „z przyjemnością podejmiemy to wyzwanie”.
Jak oceniacie Państwo wiedzę klientów na temat możliwości nowoczesnej stolarki i właściwego montażu? Czy jest większa niż kilka lat temu?
Wiedza klientów na temat stolarki i jej montażu rośnie z roku na rok. Zdarza się, ze klient ma większą wiedzę na temat stolarki otworowej i budownictwa od sporej części sprzedawców okien!
Oczywiście, jest też spora grupa klientów, którzy nadal myślą, że zakup okien ogranicza się do wyboru koloru okleiny i liczby szyb w zespoleniu. Dlatego bierzemy czynny udział w programach mających na celu edukowanie w zakresie prawidłowego montażu stolarki oraz jej właściwości użytkowych.

Na rynku działa dużo firm sprzedających i montujących stolarkę. Jaki macie pomysł, żeby wyróżnić się na tle konkurencji?
Naszą firmę wyróżnia zaangażowanie całego zespołu w dążeniu do perfekcji i realizacji wyznaczonych celów. Każdego dnia doskonalimy się w tym, co robimy. Nasze podejście do każdej realizacji jest zawsze indywidualne. Słuchamy naszych klientów, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaspokajać ich potrzeby. Od lat utrzymujemy wysoki standard dotyczący każdego z etapów realizacji zlecenia – od pierwszej rozmowy z klientem w naszym salonie, poprzez wykonanie pomiaru, sporządzenie umowy, montaż, na serwisie kończąc.
Dodatkowo, żeby zostać zauważonym w gąszczu firm z branży, bierzemy udział w programach edukacyjnych i zdobywamy liczne certyfikaty. Jesteśmy m.in. firmą rekomendowaną przez portal Oknotest.pl, uczestniczymy również w programie Prawidłowy Montaż. Jakość naszego montażu została potwierdzona przez badanie, które wykonało Niezależne Mobilne Laboratorium Techniki Budowlanej z Wałbrzycha.
Jasno sprecyzowane cele, standardy i ściśle określona strategia firmy sprawiają, iż panuje u nas synergia i prawidłowa organizacja pracy.
Czy promowanie dobrego montażu może być siłą napędową, który pozwoli firmie się rozwijać i budować dobrą opinię na rynku?
Nie wyobrażamy sobie dziś naszej pracy bez stosowania i promowania prawidłowego montażu. Montaż to ponad połowa sukcesu – to właśnie od niego zależy, czy okno zapewni deklarowane właściwości i jak długo będzie funkcjonować. Nie możemy również zapomnieć o mostkach termicznych oraz szczelności powietrznej i wodnej wokół stolarki, która zależy właśnie od montażu.
Podczas rozmów z klientami zawsze poruszany jest temat montażu. Ostatecznie to klient decyduje, jaką technologię zastosować, my natomiast prezentujemy mu możliwe warianty, tłumacząc, jakie efekty one gwarantują.

Czy warto rozwijać obsługę posprzedażową, oferując np. przeglądy stolarki – czy klienci są zainteresowani takimi usługami?
Firma, która chce świadczyć usługi najwyższej jakości, zobowiązana jest dziś posiadać w swojej ofercie usługi serwisowe.
Sprzedając produkt przeznaczony do wieloletniej eksploatacji, musimy zapewnić naszym klientom możliwość przeprowadzania okresowych przeglądów, które zapewnią utrzymanie deklarowanych właściwości użytkowych. Mając na uwadze powyższe, stworzyliśmy odrębny dział serwisowy, który dokonuje przeglądów stolarki. Usługi posprzedażowe cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.
Jak w Państwa firmie zorganizowana jest obsługa klienta? Co robicie, żeby od początku do końca współpracy miał on poczucie, że trafił we właściwe miejsce?
Obecnie w firmie – razem ze mną i mężem – pracuje 17 osób. Jeżeli chodzi o ekipy montażowe, to mamy 3 etatowe zespoły, których prace koordynuje oddelegowana do tego osoba z biura.
Z uwagi na to, iż pomiar na budowie stanowi jeden z newralgicznych punktów całej realizacji umowy, wykonuje go osobiście szef firmy. Sprzedażą w biurze zajmuje się trzyosobowy zespół. Handlowiec w biurze otrzymuje tzw. opracowany pomiar, dzięki czemu eliminujemy możliwość ewentualnej pomyłki. Handlowiec, z którym klient podpisał umowę, dogrywa z nim wszelkie szczegóły. Na trzy dni przed planowanym montażem osoba koordynująca prace monterskie informuje klienta o naszej wizycie na budowie.
Do każdej umowy jest dołączony załącznik, który zawiera wszelkie szczegóły dotyczące samego montażu okien oraz produktu. Taka specyfikacja trafia do naszego magazyniera, który kompletuje wszelkie materiały i produkty potrzebne monterom na konkretnej budowie.

Czy macie problem z dostępnością fachowców? Jaki jest Wasz sposób na zatrzymanie dobrych pracowników w firmie?
Nie stwierdzę nic odkrywczego, mówiąc, że w dzisiejszych czasach jest bardzo ciężko o dobrego fachowca. Problem z dostępnością dobrych ludzi dotyka dziś większość przedsiębiorców.
Obecnie zatrudniamy 3 zespoły montażowe, magazyniera oraz serwisanta – wszyscy pracują u nas na etacie. Większość naszych monterów swoją przygodę ze stolarką rozpoczęła wiele lat temu, stąd też posiadają bardzo duże doświadczenie, które umiejętnie wykorzystują na placu budowy u klienta.
Co robimy, żeby zatrzymać dobrych pracowników w firmie? Myślę, że podstawa to zapewnienie ludziom dobrych warunków pracy i bezpieczeństwa, zdobycie zaufania, zbudowanie dobrej atmosfery w pracy i po prostu – bycie uczciwym wobec nich.
Jesteśmy bardzo dumni z całego naszego zespołu, zarówno z ekipy monterskiej, jak i z pracowników biurowych. Cieszymy się, że mamy przyjemność pracować w takim, a nie innym zespole.
W jaki sposób firma dba o podnoszenie kwalifikacji pracowników?
Nieustannie się szkolimy, ponieważ mamy świadomość, iż jeśli chcemy być konkurencyjni, musimy mieć dostateczną wiedzę i kwalifikacje. Ostatnio pracownicy naszego działu handlowego ukończyli szkolenie prowadzone przez Akademię Zdrowego Budownictwa oraz Polski instytut Budownictwa Pasywnego i Energii Odnawialnej.
Mając na uwadze dynamiczny rozwój w budownictwie, szkolimy się przy każdej nadarzającej się okazji zarówno za pośrednictwem naszych dostawców, jak i we własnym zakresie.
Zapewnienie powtarzalności najwyższej jakości usług, zdobycie zaufania klientów oraz zapewnienie im wiarygodności i poczucia bezpieczeństwa – to podstawa sukcesu i owocnego funkcjonowania firmy przez wiele lat.
Jaki macie plan na rozwijanie firmy i budowanie jej dobrego wizerunku na kolejne lata? Co Amar może poradzić firmom, które dopiero startują w ten branży?
Ważne, by mieć jasno wytyczone cele i strategię firmy i konsekwentnie ją realizować. Nie jesteśmy producentem, stąd też postawiliśmy na najwyższą jakość obsługi, począwszy od doradztwa w wyborze najlepszej stolarki po prawidłowy montaż.
Jakie informacje klienci znajdą na firmowej stronie internetowej? Czy dużo klientów trafia do was przez stronę?
Nasza strona internetowa jest na bieżąca aktualizowana i pozycjonowana. Klient znajdzie tam informacje dotyczące oferowanych produktów i usług. Dzięki bogatej zawartości strony sporo klientów trafia do nas właśnie za jej pośrednictwem.
Mamy też fanpage na Facebooku, gdzie zamieszczamy zdjęcia z realizacji i wydarzenia z życia firmy. Jest to narzędzie, które pozwala nam zbudować wiarygodność i markę firmy. Dodatkowo poprzez youtoube dajemy naszym klientom możliwość obejrzenia relacji z placu budowy, gdzie prezentujemy różne rozwiązania montażowe. W sieci można również znaleźć artykuły opisujące nasze prace montażowe (m. in. na portalu oknotest.pl i prawidłowy montaż.pl). W ostatnim czasie w naszej lokalnej stacji radiowej można było też usłyszeć spot promujący naszą firmę.