Miliardy informacji i lajków dziennie… Tu każdy może kreować się na inteligentniejszego, zabawniejszego i piękniejszego niż jest w rzeczywistości. W tym m.in. tkwi siła social mediów, które jak niektórzy twierdzą mogą uzależniać bardziej niż wszechobecny cukier. Nie dziwi zatem popularność młodzieżowego porzekadła: „nie jesteś na Facebooku – nie istniejesz”. Dotyczy ono również świata biznesu i warto mieć tego świadomość. Dlatego każda firma, która chce liczyć się na rynku, powinna nawiązywać bliskie relacje z klientami i inwestorami, a Facebook to idealne do tego miejsce.

CEO & Creative Director w Marketing AVEEX. Przedsiębiorca, designer, wizjoner. W ciągu niemal dwóch dekad pracy współtworzył wiele globalnych
Brandów, m.in.: Pirelli, Electrolux, Philips, Unilever, WIŚNIOWSKI czy Betafence. Jego bogate życie zawodowe przełożyło się na wnikliwy wgląd w prawa
rządzące światem biznesu. Dzięki wrażliwością wizualnej, potrafi wyrazić markę w formie atrakcyjnego dla jej odbiorców przekazu. Z zespołem Agencji
i przy pomocy narzędzi marketingowych AVEEX z łatwością zmienia produkty generycznie normalne w marki, które ludzie kochają.
Social media to jedne z najprężniej rozwijających się sektorów w Internecie. Z serwisów Facebook, WhatsApp, Instagram czy Messenger co miesiąc korzysta niemal 3 miliardy osób na całym świecie (nawet 70% czasu spędzanego w Internecie poświęcamy na tego typu strony). Najpopularniejszy jest Facebook, z imponującą liczbą unikalnych użytkowników, wynoszącą ponad 2 miliardy. Nic dziwnego zatem, że aż 2 miliony firm deklaruje, że używa tego medium do promocji swoich produktów i usług. To również doskonała platforma do komunikacji z inwestorami, pozwalająca dotrzeć nawet do bardzo rozproszonych i różnorodnych grup odbiorców. Jak zatem korzystać z potencjału Facebooka?
Wykorzystaj moc social mediów
Facebook to dość proste i intuicyjne narzędzie do komunikacji, dlatego stale zyskuje na popularności. W obecnych czasach jesteśmy przyzwyczajeni do aktywności w Internecie, dlatego też preferujemy taki właśnie sposób kontaktu z otoczeniem – za pośrednictwem mediów społecznościowych i wirtualnych komunikatorów. I to nie tylko ze znajomymi, lecz także z firmami. Rozmowa telefoniczna okazuje się bowiem zwykle zbyt krępująca, a mail czasem aż do przesady formalny.
Komunikacja za pośrednictwem social mediów jest dziś chętnie wybierana, gdyż okazuje się
mniej formalna niż mail i szybsza – bo niezależna od pory dnia czy nocy.
Szybciej i łatwiej
Za pomocą social mediów można komunikować się ze sobą szybko, niezależnie od pory dnia i nocy. A co więcej, ta pewna nieformalność przekazu, która jest dla tego typu mediów charakterystyczna, przyciąga znacznie bardziej potencjalnych klientów czy inwestorów niż chociażby szablonowe relacje na stronie internetowej firmy. W okamgnieniu niskim kosztem można dotrzeć do zainteresowanej tematem grupy osób w sposób możliwie najbardziej bezpośredni. Tu relacje mają charakter dwustronny, zatem bez problemu wejdziemy w dyskusję z potencjalnymi klientami czy inwestorami (co jest szczególnie ważne w przypadku firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych) i zbadamy ich nastroje, poznamy potrzeby i oczekiwania.
Miejsce na tworzenie wizerunku
Facebook to doskonała przestrzeń do kształtowania pożądanego i wiarygodnego wizerunku firmy także wśród interesariuszy czy partnerów biznesowych, choćby poprzez publikacje (odpowiednio sformatowanych do charakteru medium i jego dynamiki) informacji o konferencjach wynikowych, walnych zgromadzeniach akcjonariuszy, spotkaniach z analitykami itp.
Poznaj siłę contentu i rozwiń skrzydła
Zaczynając przygodę z Facebookiem, warto przygotować strategię działania dopasowaną zarówno do charakteru naszej marki, jak i struktury oraz dynamiki medium, w którym działamy.
Atrakcyjny dla odbiorców content
Gdy już ustalimy nasze priorytety, w pierwszej kolejności należy zadbać o content wartościowy z punktu widzenia naszej grupy docelowej oraz celów marki. Trzeba mieć przy tym koniecznie na uwadze, że odbiorcy oczekują zazwyczaj zróżnicowanych materiałów w określonej częstotliwości – przynajmniej jeden post dziennie. Oprócz ciekawych grafik, fotografii, memów, opłaca się posługiwać również statusami czy linkami (po zmianach są one prezentowane w sposób atrakcyjny), które nierzadko osiągają większe zasięgi niż te pierwsze.
Posty wywołujące reakcje odbiorców
Posty powinny ponadto pobudzać do reakcji, stymulować dyskusję, a więc pomocne mogą się okazać pytania, ankiety itp. Najlepiej gdy odwołują się do emocji, wówczas ludzie są bardziej wylewni. Jeśli uda się nam zrealizować to zamierzenie i pojawią się komentarze, opłaca się nawiązać kontakt z poszczególnymi odbiorcami, ustosunkować się do ich wypowiedzi, wzmacniając przy tym więź z marką.
Optymalizacja dzięki statystykom
Dodatkowo, w panelu administratora znajdziemy statystyki, dzięki którym będziemy mogli optymalizować na bieżąco komunikację. Po analizie danych zobaczymy, które posty okazały się najbardziej popularne i czy miały one jakiś element wspólny, którym można byłoby posługiwać się w przyszłości. Warto sprawdzić również, kiedy nasi odbiorcy są online, aby publikować treści w czasie ich obecności na serwisie. Dzięki temu szansa, że dostrzegą naszą aktywność, będzie znacznie większa.
Wykorzystanie komunikatorów
Dobrym pomysłem jest ponadto korzystanie z videorelacji (to może być dla przykładu czat z Zarządem), a wspomagająco również z Messengera, który jest sprzężony z Facebookiem, do nawiązywania relacji z klientami (np. prezentacja nowości w ofercie), partnerami biznesowymi (np. rozmowy o kolejnych płaszczyznach współpracy), czy inwestorami (np. przekazywanie w sposób interaktywny raportów, w którym zostały zastosowane narzędzia ułatwiające interpretację i porównywanie prezentowanych danych). Trzeba zadbać o to, aby czuli się oni w tej rozmowie swobodnie. Komunikaty powinny być zatem klarowne, zrozumiałe i nieprzesadnie formalne.
Bezpośrednia komunikacja firmy z otoczeniem rynkowym jest niezwykle ważna, dlatego opłaca się korzystać z nowoczesnych form dotarcia do pożądanych grup docelowych. Przy umiejętnym wykorzystaniu takich serwisów jak Facebook można to robić szybciej, efektywniej i bardziej przejrzyście. Obecna rzeczywistość biznesowa jest przecież coraz bardziej dynamiczna, więc warto oswoić się ze słowami Heraklita z Efezu, który mawiał: „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” – i postawić na social media, dzięki którym będziemy mogli działać elastycznie.