9.1 C
Warszawa
sobota, 16 października, 2021
spot_imgspot_imgspot_img

Art. promocyjny

    Jak urządzić salon sprzedaży? Stawiamy na wiedzę i doświadczenie

    Lokalizacja i wyposażenie wnętrza salonu sprzedaży stolarki mają duży wpływ na to, czy klient zdecyduje się do niego wejść, a później – skorzystać z jego oferty. O pomyśle na urządzenie swojego salonu opowiada właściciel firmy Jaga.

    W salonie sprzedaży technik osłonowych kluczową rolę odgrywa dobrze przygotowana i odpowiadająca ofercie ekspozycja
    W salonie sprzedaży technik osłonowych kluczową rolę odgrywa dobrze przygotowana i odpowiadająca ofercie ekspozycja

    Od ilu lat działa firma Jaga? Czy zaczynaliście Państwo od sprzedaży stolarki, czy też od początku byliście nastawieni na techniki osłonowe?
    Firma Jaga rozpoczęła działalność stosunkowo niedawno – została założona w miejsce innej firmy (Dom i Wnętrze), która po śmierci właścicielki została rozwiązana. My jesteśmy kontynuatorem.
    Samą branżą zajmujemy się od 1998 roku. Zaczynaliśmy od stolarki okiennej, i choć zawsze mieliśmy w ofercie jakieś osłony, to nie w takim szerokim wyborze jak obecnie. Pełną ofertę osłon można u nas znaleźć mniej więcej od 6 lat.

    Jak Pana zdaniem przez lata istnienia firmy rozwijał się rynek technik osłonowych? Czy klienci nadal kupują osłony tradycyjnie, w salonie sprzedaży, czy też widać, że część sprzedaży przenosi się do internetu?
    Rozwój oferty rynkowej jest olbrzymi – przede wszystkim trzeba zauważyć, że w czasie, gdy zaczynaliśmy, pewnych artykułów (na przykład żaluzji fasadowych, rolet typ screen) nie było wogóle w ofercie…
    Jeżeli chodzi o sprzedaż, to nadal odbywa się ona tradycyjnie, w punkcie sprzedaży. Często bywa natomiast tak, że klienci najpierw oglądają produkt w internecie, a następnie przychodzą do salonu, żeby obejrzeć go „na żywo” – do czego zresztą sami zachęcamy.

    Salon mieści się w wolno stojącym pawilonie handlowym z dużymi witrynami
    Salon mieści się w wolno stojącym pawilonie handlowym z dużymi witrynami

    Czy więcej klientów trafia do salonu „z ulicy” czy po wcześniejszym kontakcie internetowym?
    Kontakt zazwyczaj najpierw zostaje nawiązany za pośrednictwem internetu, później przychodzi czas na wizytę w salonie – choć oczywiście można też zgłosić pomiar przez internet.

    Co warto mieć w ofercie i zaprezentować w salonie technik osłonowych? Jaka grupa produktów teraz jest najmodniejsza, najbardziej interesuje klientów?
    Uważam że konieczne jest, aby w salonie mieć wszystko, co jest dostępne, albo przynajmniej większość. Oczywiście są takie produkty, które się sprzedają bardzo rzadko, niemniej jednak w salonie sprzedaży powinny by obecne – chociażby po to, żeby pokazać możliwości rynku. Im bogatsza oferta, tym większe zaufanie do firmy wzbudza – wiemy to od klientów, którzy są czasami wręcz zaskoczeni ofertą i mnogością możliwych rozwiązań.

    Duże witryny umożliwiają wyeksponowanie osłon okiennych. Podświetlany szyld jest widoczny z daleka
    Duże witryny umożliwiają wyeksponowanie osłon okiennych. Podświetlany szyld jest widoczny z daleka

    Jak wygląda sam lokal, w którym mieści się firma? Co Pan brał pod uwagę, wybierając miejsce na salon sprzedaży?
    Nasz lokal mieści się w wolno stojącym pawilonie handlowym przy jednej z głównych ulic. Pracujemy tu już od 2001 roku. I choć wtedy kryteria wyboru miejsca były inne, jesteśmy zadowoleni z tej lokalizacji – mimo, iż nie jest to centrum miasta, gdzie kompletnie nie ma gdzie zaparkować. W naszej okolicy na razie nie ma z tym problemu (choć powoli zaczyna się to zmieniać).

    Jaka musi być powierzchnia lokalu, żeby zmieścić to wszystko, co jest potrzebne w salonie sprzedaży technik osłonowych? Jaką powierzchnią dysponujecie?
    Jest wystarczająca, czy w przyszłości planujecie powiększenie salonu albo otworzenie kolejnego? Powierzchnia naszego salonu wynosi około 300 m2, z czego sala sprzedaży zajmuje 100 m2. Na nasze obecne potrzeby powinna być już jednak sporo większa, dobrze, by miała około 200-250 m2.
    Nie planujemy otwierania kolejnych placówek poza miejscem, w którym jesteśmy teaz. Być może uda nam sie za to troszkę powiększyć powierzchnię sprzedaży – ale na razie są to tylko plany. Ważnym czynnikiem, od którego zależy wielkość dostępnej w salonie powierzchni, jest czynsz. My działamy w dużym mieście, więc nie jest on tani. Dlatego to właśnie koszty najmu są jednym z ważniejszych kryteriów przy planowaniu powierzchni salonu sprzedaży.

    Wnętrze salonu urządzone jest w stonowanej kolorystyce
    Wnętrze salonu urządzone jest w stonowanej kolorystyce

    Jak jest urządzone wnętrze Pana salonu sprzedaży? Kto je zaplanował?
    Aranżacja salonu na przestrzeni lat była już kilkakrotnie zmieniana (w zasadzie w tej chwili również to się dzieje). Wynika to z rodzaju asortymentu który także się zmieniał przez lata naszej działalności. Urządzaniem salonu wcześniej zajmowałem się sam – więc to, co w nim widać to moje pomysły – ale w tym roku poprosiłem o pomoc specjalistów i zmieniamy się pod ich okiem. Moim zdaniem w salonie sprzedaży kolorystyka powinna by stonowana, oświetlenie dobrane tak, by eksponować różne produkty (my zainwestowaliśmy w oświetlenie led szynowe). Dobrze, jeśli wprowadzony jest podział na strefy funkcjonalne, oczywiście pod warunkiem, że jest na to miejsce (staramy się je wygospodarować).

    Jaką rolę w salonie sprzedaży odgrywa ekspozycja? Czy klienci lubią wybierać osłony, oglądając ich działanie „na żywo”?
    Ekspozycja ma w salonie kluczowe znaczenie, jednak pod warunkiem, że jest aktualna. U nas duże znaczenie ma również to że mamy droższe rozwiązania na ekspozycji np. sterowane elektrycznie żaluzje drewniane i aluminiowe, to ma znaczenie dla klientów którzy chcą kupić takie rozwiązanie i okazuje się, że nie ma gdzie zobaczyć, jak to działa.

    Sala sprzedaży zajmuje ok. 100 m2 powierzchni
    Sala sprzedaży zajmuje ok. 100 m2 powierzchni

    Na co w Pana firmie kładzie się nacisk przy obsłudze klienta? Co w tej branży jest ważniejsze – jakość doradztwo w salonie sprzedaży, czy montaż?
    Oczywiście najważniejsza jest wiedza handlowca na temat tego, co sprzedaje – ale niestety, nie nabędzie się jej tylko na szkleniach. Zdobywa się ją wraz z doświadczeniem w pracy – uczymy się pracując, pracujemy, ucząc się – nie znam innej metody.

    Według jakiego klucza dobieracie dostawców?
    Od lat mamy tych samych dostawców – nie zmieniamy ich zaraz po pojawieniu się nowego przedstawiciela handlowego z ofertą. Cenimy sobie długotrwałą współpracę – np. z firmą Anwis znamy się od 1990 roku. Oczywiście pojawiają się nowe produkty w ramach uzupełnienia czy rozszerzenia oferty, np. współpracujemy z Drutexem, KMT, DELTĄ, nowi partnerzy to Lewens Sonnenschutz Systeme GmbH & Co.KG, STOBAG czy całkiem świeża sprawa – Spółka PERGOO Sp. z o.o.

    Latest Posts

    Najnowsze artykuły

    Polacane produkty

    NEWSLETTER

    Chcesz być na bieżąco z wiadomościami ze strony? Zapisz się do naszego newslettera.